söndag 22 juli 2012

Recept Smörgåstårta lax & räkor

Här kommer  receptet på min omtyckta smörgåstårta med Lax & Räkor.
Jag gör alltid tårtan dagen innan, alla vet ju att smörgåstårta är som godast då den stått en dag.
Garnera gör du samma dag som kalaset.

Du behöver:

1 paket formfranska
3 dl grädde
1 burk creme fraiche
4 msk citronmajonäs
1 kg frysta oskalade räkor
2 burkar röd kaviar
1 burk svart caviar
6 ägg
1 röd lök

200g lax
1 citron
Dill

För att undvika att smörgåstårtan ska bli för "gräddig" så väljer jag alltid att göra tårtan i en pajform, då behöver jag nästan ingen grädde till sidorna.

Koka upp äggen i 5 min. Tina och skala räkorna. Vispa upp grädden.
Skär till formfranskorna - genom att först skära bort kanterna och sedan "pussla" ihop bitarna i formen, det ska bli tre lager.

Grundcréme:
Blanda den vispade grädden tillsammans med citronmajonäsen och en halv burk röd caviar.

Till det första lagret använder du:
Ta tre av äggen och hacka dem, ha i dem i 1 dl grundcréme och  ½ burk creme fraiche. Rör om och bred ut över första lagret.
Till det andra lagret
Ta hälften utav räkorna och hacka  dem. Hacka den röda löken och blanda dem med 1 dl av grundröran med resten utav creme fraichen, den andra halvan av den röda caviar burken. Bred ut crémen över det andra lager av bröd och lägg sedan på det sista lagret bröd.
Bred på resterande av grundröran så att det täcks. Plasta in och ställ in i kylen till dagen efter.På själva kalasdagen garnerar du med laxen(som oftast är i så stora bitar att man kan dela dem), citronen, caviaren, dillen, de resterande räkorna och äggen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vad rar du är som lämnar mig en kommentar. Det är kul att få höra vad du tycker och tänker!!
Ha en underbar dag!! Kram!