tisdag 4 september 2012

Det är med läxhjälp...

Ska man nu som förälder kunna "köpa" läxhjälp till sina barn, och sedan dra av det genom Rutavdraget.
Alltså har folk så lite tid över till sina barn? Ska man inte tänka om sina prioriteringar då?

Absolut - visst ska man ge sitt barn allt man kan och vill, läxhjälp kan vara bra, självklart, men vill man inte ge sitt barn den tiden själv, att sitta och hjälpa, stötta och även samtidigt umgås med sitt barn?
Sedan kan jag förstår att det kan vara svårt som låginkomsttagare eller ensamstående, men då tycker jag att pengarna bör gå till skolan - så att denna grupp inte drabbas mer än den redan gör, för vilken ensamstående eller låginkomsttagare kommer att ha råd med en sådan tjänst som kostar 250:- /timmen? Ne ge pengen till skolan och öppna "efter-skolan-hjälp".

Jag har alltid tagit hand om barnens läxhjälp här hemma. Samtidigt som jag lagar middagen,  sitter barnen i köket och äter ett äpple eller dylikt och gör sina läxor. De diskuterar dem tillsammans, frågar mig om hjälp samt blir förhörda.
Allt detta samtidigt som vi har en trevlig stund, puttrar maten på spisen. Sedan blir det dags för middag och om det behövs så tar de upp lite mer läxläsning efter middagen - om inte så blir det att slappa vid tv:n och ha en lugn kväll.

Näe, jag tycker nog minsann att folk borde till att prioritera om lite grann, dra ner några timmar på jobbet och umgås med barnen, de behöver det,så väl bebis som tonåring.

2 kommentarer:

  1. Jag tror iof inte att föräldrar väljer att ta läxhjälp för att slippa umgås med sina barn? Det är nog mer för att barnet ska få den hjälp man kanske inte alltid är lika bra på själv? Att man är en sämre förälder för att man väljer läxhjälp? Nä det tror jag absolut inte :), nästan tvärtom man har insikt i sina egna brister :).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mja, var inte riktigt så jag menade, det är klart att jag inte tror att folk väljer det för att slippa umgås, men det jag menade var bara tt om alternativet med läxhjälp ska finnas – bör det vara möjligt för alla att ta hjälp utav det.
      En ensamstående låginkomsttagare kommer ha svårt att betala 250:- i timmen för detta, därav menade jag bara att det kanske är bättre att lägga de pengarna i skolans budget – så att alla barn , oavsett ”klass” kan få hjälp med läxor osv. :)

      Radera

Vad rar du är som lämnar mig en kommentar. Det är kul att få höra vad du tycker och tänker!!
Ha en underbar dag!! Kram!