måndag 15 oktober 2012

Hemmafru som yrke?

Dagobert & Blondie Krickelin
i ett enligt mig perfekt äktenskap
Att vara hemmafru (oj så gammeldags det ordet låter) kan många tro är en dans på rosor.
Ingen stress, man knatar runt där hemma med morgonrock, tofflor och tittar på såpoperor hela dagarna i sträck.
Men oj så fel man kan ha. Ja det är ju det där med våra fördomar - igen.
Näe, det är faktiskt något som kan jämföras med ett heltidsabrete.

Min dag till exempel börjar vid 05.45 då jag öppnar mina små blå för att kliva upp och förbereda frukost och matlåda åt Maken som ska iväg en timme senare.
För det är något jag känner att jag gott kan ge honom, en extra kvart att få ligga och dra sig innan han ska iväg en halvtimme senare till Stockholms bilköer.

När han har åkt, plockar jag undan lite grann och förbereder inför det att barnen kliver upp, är det någon som har gympa - behövs det vantar idag? Är det regnigt väder eller räcker det med en tunn jacka?
Runt 08.30 väcker jag primadonnan... Då är det dags för morgonpromenaden - även om det sker mäkta motvilligt från hennes sida om det är några ynka droppar i luften.

Då vi sedan kommer hem drar dagen igång med städning, bäddning, fixning och doning till höger och vänster.
Ja sedan då barnen kommit hem från skolan är det läxläsning och annat, middagen ska lagas och kanske förbereda något gott till kvälls-thet. (skums stavning) .
Kvällen avslutas nån stans runt 22.30 i soffan efter min välförtjänta thekopp. För att sedan ställa klockan och vakna nästa dag 05.45 redo för en ny dag
De dagar då man har som minst på "att göra listan" brukar vara de som blir mest fartfyllda. (varför är det så - att man som på semestern även har som mest att göra??).

Sedan vill jag tillägga att, nej tyvärr klirrar det ju inte fullt så mycket i kassan då man är "hemmafru" Men lönen här är värt så mycket mer, uppskattningen och tacksamheten jag får från mina barn och Make är det som gör det hela värt något.

Godmorgon på er, nu blir det påtår :)

2 kommentarer:

  1. Allt kan ju inte mätas i pengar...Tiden med familjen får man aldrig tillbaka, bra jobbat :) Anna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Verkligen! En dag vaknar man och sitter själv i soffan och barnen är på vift på sitt egna lilla håll... Man ska leva i nuet :)

      Radera

Vad rar du är som lämnar mig en kommentar. Det är kul att få höra vad du tycker och tänker!!
Ha en underbar dag!! Kram!