onsdag 30 januari 2013

Får jag vara femenin? Eller går jag emot ert genus-tänk då??

Alltså. Det här med genustänket. Det börjar gå lite för långt.
Jag försökte lite fint undvika "Hen-debatten" , orkar inte ens kommentera det där - vill bara att det ska ta slut.nu.
Ska man behöva skämmas för att man gillar att vara "tjejig" eller för att en son faktiskt VILL ha bilar, poliskläder och - hör och häpna - en blå cykel.

Jag älskar faktiskt att vara femenin, älskar att vara "hemmafru" , ha huset städat, maten klar och ha hjälpt barnen med läxorna när Maken kommer hem från sitt jobb.
Att jag handhar hushållsysslor, men att Maken lagar om saker går sönder eller är den som tar de sena promenaderna med hunden.


Nej. Jag är inte uppvuxen så här. Min pappa, som arbetar med bilar, kom ofta hem med småbilar som man mer än gärna fick leka med. Mamma arbetade med bilar även hon - samtidigt som hon var(och fortfarande är) väldigt "tjejig". Jag klättrade i träd och lekte ärtkrig med grannpojkarna.
Nej- det här "hemmafru-tänket" har kommit av sig självt, utefter hur jag vill leva mitt liv.

Hur kommer då denna dikussion upp på min lilla blogg? Jo, fick mail om "hur jag egentligen vill ha det". Personen som skrev hade sett att jag drvier två bloggar. Denna och en som handlar om bilar.
Men hallå. Orka hålla på. Jag är i grunden Motorjournalist, och för att ha en ok inkomst då jag är "hemmafru" så skriver jag emellanåt om bilar.---> www.bilplatsen.blogspot.com <---
och emellan dessa bloggar är det skilllnad.



Så kolla nu. Detta är jag som nu sätter ner foten.
Jag VILL ha min blogg pastellig och femenin. Jag VILL ha min andra blogg maskulin, ren och klar.
Jag VILL få vara femenin och inte "tävla" mot maken om det blommiga förklädet.
Sedan VILL jag få vara så pass trygg i min femenimihet att jag vågar skrivs maskulint på min andra blogg utan att bli ifrågasatt - på någon utav bloggarna.











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vad rar du är som lämnar mig en kommentar. Det är kul att få höra vad du tycker och tänker!!
Ha en underbar dag!! Kram!