lördag 15 juni 2013

Vem vattnar dina blommor?

D.I.Y en själv-vattnare
Nu nalkas snart Midsommarafton och de flesta flyr storstaden ut till landet. Då lämnas allt för hågen. Mjölkskvätten i kylen, disken i vasken och blommorna på balkongen.
Mjaaa, jag brukar faktiskt se till att ha haft städdag en dag innan vi åker iväg - då blir det inte lika jobbigt att komma hem sedan.
Och det där sista, med blommorna - där finns det ju en räddning ifall det skulle vara så att de kommer att stå länge utan vatten.

De blommor jag har inomhus i varma soliga fönster - brukar jag flytta till ett svalare rum med tex. kvällssol.
Sedan har jag sedan tidigare sparat en hel del olika PET-flaskor i olika storlekar för att ha till "långtids-vattning".
Jag vattnar först blomman, sedan innan vi åker fyller jag upp en PET-flaska med vatten, har ett hål i korken, så att vatten kan sippra ut försiktigt, och vänder sedan upp och ner på flaskan ner i jorden hos blomman.
Då bevattnas blomman i lugn och ro - utan att det blir för mycket eller för lite.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vad rar du är som lämnar mig en kommentar. Det är kul att få höra vad du tycker och tänker!!
Ha en underbar dag!! Kram!