onsdag 9 april 2014

Påsken en högtid eller vårtid?

Det börjar dra ihop sig till påsk - iallafall för mig, som redan till helgen ska börja pyssel, mycket för att hinna få ihop till lite tips här på bloggen.

Men påsken är ju i grund och botten en religiös högtid. Hur firar ni det? Vet era barn om varför vi egentligen firar påsk?

Ska jag vara ärlig, så har jag inte blandat in så väldans mycket religion i mina barns liv.
Mja, runt julen har man ju berättat en del, men så där ingående har jag väl inte varit, även om jag faktiskt skulle önska att jag åtminstone hade berättat lite mer.

När jag var mindre så var det ju julkalendern, trolltider och Sunes jul, ja absolut de hörde ju till favoriterna, och gör det fortfarande, men det fanns en som faktiskt handlade om just Jesu Födelse. Det var under tiden som det var Björnes Magasin, då det fortfarande var nytt.

På tal om det, så verkar det vara en uppgång inom religiösa filmer just nu (  men vad jag låter - låter som en förespråkare av religion osv, hoppas nu inte folk tror att jag är en bibelkramare, för så pass duktig är jag icke) nämligen Noah, med Rusel Crowe och Son of God. De ska jag nog se faktiskt.

Any way.
Påsken hemma hos mig är iallafall mest ägg, godis, mat, pastellfärger, blommor. Det är nog mer ett sätt för mig att fira in våren än något annat, så;

sorry Jesus, men du får vänta till jul.

2 kommentarer:

  1. En snabbgenomgång av påsken finns till exempel här:

    http://www.svenskakyrkan.se/643574

    SvaraRadera
  2. Man vet ju vad påsken och julen står för....men jag själv tänker sällan på det just när jag firar. Det blir mest mat, godis och presenter liksom. Det viktigaste är att umgås med vänner och familj! :)

    (lilla-pys.bloggplatsen.se)

    SvaraRadera

Vad rar du är som lämnar mig en kommentar. Det är kul att få höra vad du tycker och tänker!!
Ha en underbar dag!! Kram!