lördag 9 maj 2015

Klacksko-skolan, Hur man går i klackskor, del 1

För ett tag sedan skrev jag om hur jag älskar  mina klackskor. En hel del frågor kom då in så som:

-"Hur gör man så man kan gå länge i klackskor" och "Hur gör man klackskor bekväma"? 

Det finns inget rakt svar på detta, då allas fötter är olika, men det mesta handlar om träning, avslappning, kontroll och självinsikt. 

Så jag har då tänkt att samla lite tips runt detta

För min del känner jag att jag får bättre hållning då jag går i mina klackskor, och i sin tur leder det till ett bättre självförtroende, konstigt, men sant.
För att komma dit, till att gå en hel dag i klackskor så krävs det en del teknik och faktiskt - fysik.

Men såklart, först ut är det ju att välja rätt skor.

När ni handlar skor, gör det helst i slutet av dagen eller shoppingturen, då är fötterna troligtvis lite varma och svullna.
Då du väljer ut skon du vill prova, välj en sko som är bredare än din egen fot och prova alltid båda skorna, gå runt i butiken med dem på.

Om skorna inte känns bekväma, kommer de nog aldrig att göra det.

Börja smått och jobba dig uppåt

Om du är ovan vid klackskor, eller inte har de på dig längre stunder, börja med en lägre, bredare klack, när anklarna sedan vant sig vid det - så kan u öka höjden på klacken, ta en smalare klack sedan när du "mästrat" höjden.
En bra sko att börja med är en sk. kilklack-sko, de har en full sula och klack som går under hela foten, vilket ger mer stöd och balans.


Tänk på att storlek och bred på dina fötter ändras med tiden.

Till sist vill jag tipsa om att hjälpmedel finns för att användas, iläggs-sulor, tåkuddar och

hälstöd, är superbra att ha och de ä till för att hjälpa och underlätta. Se även till att ge dina fötter en paus, men tänk på att om du tar av dig skorna, kan det vara svårt och jobbigt att ta på sig skorna igen då fötterna lätt svullnar upp.
Gå sedan hemma en dag med dina skor, gå aldrig ut för en helkväll i nya skor!!!
Prova övningarna och om du behöver gå i trappor, se till att hålla dig lite lätt i ledstången och på nerväg, sätt hela foten på trappsteget och på uppåtgående, sätter du bara ner främre trampdynan på trappsteget. 
Lycka till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vad rar du är som lämnar mig en kommentar. Det är kul att få höra vad du tycker och tänker!!
Ha en underbar dag!! Kram!