onsdag 27 maj 2015

Klacksko-skolan, Hur man går i klackskor, del 2

Japp, då var vi inne på del 2 a min lilla "att-gå-i-klackskor-skola".
Inlägget före detta handlade om hur man väljer ett bra par att gå i och nu ska vi alltså beröra, hur man gör för att gå länge i klackskorna.

Missade du första delen så kan du läsa den häääär

Tänk på att ta mindre, kortare steg och hålla ihop benen. Ha knät lätt böjt, men absolut inte för böjt!
När du går, sätt foten så att du gå från häl-till-tå. Alltså, du sätter ner hälen, och liksom rullar foten fram till trampdynan innan tårna och sedan skjuter du i från med tårna. Försök även att gå på en någorlunda rak linje.

Var rakryggad!

Om det känns svårt att hålla ryggen rak, tänk dig att du har ett snöre som går från svanskotan upp längs ryggen och upp vid huvudet, som sedan går rakt upp, alternativt för att finna ett bra sätt är att balansera en bok på huvudet och gå med (ett gammalt tips, men de funkar ju bra!).
Se till att ha blicken framåt när du går, inte nedåt - då mister du ju ditt imaginella snöre :) låt armarna "hänga" och svänga lite längs sidorna av kroppen, för balans.
Och sug in magen lite och håll den lite spänd, för att stabilisera och ge stöd till ryggen.

Gå sedan hemma en dag med dina skor, gå aldrig ut för en helkväll i nya skor!!!

Prova övningarna och om du behöver gå i trappor, se till att hålla dig lite lätt i ledstången och på nerväg, sätt hela foten på trappsteget och på uppåtgående, sätter du bara ner främre trampdynan på trappsteget. 
Lycka till!
Pssst! missade du del 1 så finner du den här




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vad rar du är som lämnar mig en kommentar. Det är kul att få höra vad du tycker och tänker!!
Ha en underbar dag!! Kram!