tisdag 22 december 2015

Få reda i julpyntskaoset, hur man blandar antikt, modernt och barnens dagiskonst.

Jag har fått lite frågor runt vår julpyntning här hemma.

Linnea från Stockholm har mailat mig lite funderingar på vad hon ska göra med allt sitt julpynt, som är alltifrån barnens dagiskreationer, så som smällkarameller, sten tomtar och grankottar med bomull på (skogsänglar) till mormors antika julgranskulor och Rustas senaste ljusslinga.

Jag gjorde iallafall som så här: 
I julgranen och vardagsrummet satsar jag på enhetligt,(som jag oftast gör) jag väljer en grundfärg (vit) sedan tre accentfäger (röd, silver och grått).  De får dominera i vardagsrummet. Så länge jag håller mig till dessa färger blir det inte för mycket eller för plåttrigt. Inte heller gör det något att jag då blandar stilar, mormors julpynt kan lätt dela kvist med den senaste julslingan.

Av barnens dagis-skapelser har jag varje år gjort en bricka med deras bilder (när de är tomteklädda) och deras kreationer. Denna kommer fram varje år, även om det för mig nu är länge sedan man fick nya tillskott där, så tycker barnen fortfarande att det är kul att se, lite pinsamt, men samtidigt kul.

Även i köket försöker jag hålla det lite mer, "rent" med vitt, rött och grått.

I barnens rum, får barnen vara med att pynta.
För några år sedan hade de satt upp fem adventsljusstakar runt om i sitt rum, överallt hängde det glitter och julgranskulor.
Det var kitsch, plåttrigt, och sprakande, men även mysigt och busigt kul. De var sååå nöjda med sin pyntning och stolta som få.
Så låt barnen få ta hand om det ni ej använder till husets pyntning, de vill ju också pynta, och lycka är ju att få bestämma själv ;)


1 kommentar:

  1. Smart sätt att tänka när det gäller pynt!
    Önskar dig en god fortsättning

    SvaraRadera

Vad rar du är som lämnar mig en kommentar. Det är kul att få höra vad du tycker och tänker!!
Ha en underbar dag!! Kram!