torsdag 23 augusti 2012

Citronglass med lakritsrippel

Åh mums vilken god kombo detta är!
Då jag älskar SIA-glass´s glassar där de blandat i lakrits kände jag att, jag måste bara testa hemma.

Kan ju säga att nästa gång ska jag gröpa ur citroner för att servera i , men det blir till helgen, detta var ju ett test. Som lyckades stort!!
Jag älskar denna glass, inte för söt, för sur eller för beskt, helt enkelt perfekt.
Och det är ju perfekt att man inte behöver en glassmaskin då man gör den.

Till denna glass behöver du:

3 dl grädde, hårt vispad
2msk citronsaft
½ burk sötad kondenserad mjölk
1 msk vaniljsocker
2 msk florsocker
3 äggulor

Lakritssås (finns på både Ica och Willys)

Vispa upp grädden. Vispa äggulor, flor-och- vaniljsocker. Blanda dessa, ha i den kondenserade mjölken och citronsaften.Blanda.

Häll i halva glass-blandningen i en burk som tål att frysas. Ringla över ett lager med lakritssås. På med resterande av glass-blandningen och avsluta med att ringla mer lakritssås.
In i frysen i cirka fem timmar. Mums!!

2 kommentarer:

  1. Hejsan =) gud så gott det ser ut, Jag älskar glass jag med. =) Ha en bra kväll,. kram

    SvaraRadera
  2. Tack! Åh testa detta, den var verkligen supergod, och att göra egen glass, impar båda både barn - och vuxna , mums :)

    SvaraRadera

Vad rar du är som lämnar mig en kommentar. Det är kul att få höra vad du tycker och tänker!!
Ha en underbar dag!! Kram!