tisdag 20 augusti 2013

Att enkelt göra rent en matta

Att göra rent mattor kan ibland vara ett rent(höhö) helsikke. De är ofta stora, tunga och otympliga. Inte får de plats så bra i en vanlig tvättmaskin utan de behöver en egen stor maskin - som det oftast är långt till.
Så jag har funnit lite lösningar på hur man enkelt rengör sina mattor - på plats med enkla och billiga medel - som du säkert har i skafferiet :)

Våran stora matta i vardagsrummet är liknande en rya-matta. Stor tung och bylsig. Härvid sitter man och fikar, smular ner och Doris gosar gärna runt på den efter regniga(och ofta sandiga) promenader. Så allt mellan himmel och jord samlas nere i botten på mattan. mums.
Så det jag gör när jag rengör denna sortens matta är att jag strör över potatismjöl runt på mattan, sedan sprayar jag lätt med vatten. Låter det hele torka och sedan dammsuger jag den.
Det blir en markant skillnad!

Ibland kan det ju hända att olyckan är framme(tex. en liten vovve som gör sina behov) och man får en smärre fläck, som både syns - och luktar (uäck). Då är en bra grej att ta bort så mycket man kan - utan att gnugga, sedan "dränker" man fläcken i vinäger - ha sedan på bakpulver och låt det vara så i två dagar. Ställ gärna en upp-och-ner-vänd skål över fläcken, så slipper du lukten och så kan inget djur vara där och snuffa/smaka.

1 kommentar:

  1. Potatismjöl har jag inte testat, får pröva det i höst när mattorna läggs på igen. I Hult åker de nämligen ut så snart det blir vår. Jag fick tipset att man kan lägga ut sin matta i snön ( när det är vinter så klart :) och sedan lägga snö på mattan och helt enkelt borsta den ren med snö. Har testat och det funkar bra. Lite bökigt bara när mattan skall torka. Liza

    SvaraRadera

Vad rar du är som lämnar mig en kommentar. Det är kul att få höra vad du tycker och tänker!!
Ha en underbar dag!! Kram!