torsdag 4 september 2014

Tips runt Matlagning #2

Tidigare har jag ju lagt upp lite småtips runt matlagning ( http://hemma-liv.blogspot.se/2013/05/tips-runt- matlagning.html )Då det inlägget vart så populärt - så fortsätter jag :)

* Ha koll på den klippta persiljan!
När jag klipper persilja, dill osv. så gör jag det i ett glas istället för att hacka den, då flyger det inte iväg så mycket.

* Bli av med kålstanken när du kokar kål genom att ha i några stjälkar av just persilja i kokvattnet, då slipper du den hemska doften som sprider sig i hemmet.

* För att få bort löklukten från händerna efter det att du skurit lök, så ska du gnida dem mot något rostfritt, exempelvis diskbänken, eller en kastrull

* Om man vill undvika att bananen får en brun nyans efter det att man skurit den i bitar, så ska man skära den med en plastkniv.

* Undvik massa baconfett-skvätt genom att steka bacon i micron, lägg två bitar hushållspapper på en tallrik, på med baconskivorna och ha sedan hushållspapper över, kör på full effekt 3-7 min - beroende på hur pass knapriga du vill ha. Pluset med hushållspappret är då att det suger upp det mesta av fettet :)

Vill ni  ha fler tips, klicka på etiketten "tips" i högerspalten

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vad rar du är som lämnar mig en kommentar. Det är kul att få höra vad du tycker och tänker!!
Ha en underbar dag!! Kram!