torsdag 18 december 2014

Ta en juldag i din stad.

Runt jul har vi alla traditioner och jag älskar mina traditioner som jag har just innan jul.
Jag brukar ta en dag i storstadens sus och brus, vilket sedan får mig att uppskatta livet i förorten än mer.

Spendera en dag i julens Stockholm

En av de viktigaste sakerna för att detta ska bli en bra dag är att ha bekväma skor och kläder, för det är en hel del promenerande.
Jag brukar se till att börja dagen på ett fik i närheten av Hötorget för att lägga upp planeringen för dagen samt att gå igenom lite av inköpslistan och julklappsidéer till släkt och vänner.
En stor kopp med rykande varm choklad, toppad av vispgrädde och sedan en fint dekorerad pepparkaka, sitter  perfekt s här på förmiddagen.


Promenaden går sedan längs Drottninggatan ner mot Sergels Torg, för att kika på marknaden. Vi går sedan vidare för att kika på NKs julskyltning och sen blir nästa på listan Kungsträdgården. Här kan man om man vill passa på och stanna för att hyra ett par skridskor och åka lite skridskor på dammen och sedan ta nåt glas glögg. Promenaden fortsätter sedan bort mot Gamla Stan och marknaden på Stortorget. Även här kan man få i sig något värmande glas glögg eller varm choklad vid marknaden eller vid något av de mysiga små caféerna som finns, jag brukar välja ett av de caféer som ligger nere i källarna, de är så mysiga!

Det här är bara en liten del av den promenad vi brukar göra, självklart kommer man på mysiga stickspår och finner nya affärer, caféer och restauranger att besöka, så promenaden byt ut, fylls på och uppdateras varje år.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vad rar du är som lämnar mig en kommentar. Det är kul att få höra vad du tycker och tänker!!
Ha en underbar dag!! Kram!