fredag 21 december 2012

Julens godaste sill (super-enkelt recept)

Gillar ni sill? Det gör jag - men det tog mååånga år innan jag lärde mig tycka om det. *tack Morfar*

Även om man gillar sill- eller inte, så är här ett enkelt recept på en jättegod julsill, att ha på julbordet eller till en gå-bort-gåva om man så vill.

Till en normalstor burk ( ca 0,4L) behöver du :

1 dl grädde
1 burk creme fraiché
1 burk matjesill
½ dl ljus sirap
1 msk senap
½ röd lök
lite gräslök
lite dill

Så här gör du:

Vispa upp grädden, tillsätt creme fraiché, sirap och senap. rör om.
Hacka rödlöken, dillen och gräslöken (jag köpte faktiskt min dill o gräslök fryst o färdighackad!) och häll ned det i gräddblandningen.
Skär upp matjesillen i lagom stora bitar, tillsätt mer dill och gräslök efter smak och ha i allt i röran.
Häll upp i rengjord burk och förvara i kylen. Kom ihåg att kolla datumet på creme fraiché och grädde - så du vet när det går ut...

1 kommentar:

  1. Åh, tack för tipset!!
    Ha en jättefin kväll! kram

    SvaraRadera

Vad rar du är som lämnar mig en kommentar. Det är kul att få höra vad du tycker och tänker!!
Ha en underbar dag!! Kram!