fredag 21 december 2012

Julens godaste sill (super-enkelt recept)

Gillar ni sill? Det gör jag - men det tog mååånga år innan jag lärde mig tycka om det. *tack Morfar*

Även om man gillar sill- eller inte, så är här ett enkelt recept på en jättegod julsill, att ha på julbordet eller till en gå-bort-gåva om man så vill.

Till en normalstor burk ( ca 0,4L) behöver du :

1 dl grädde
1 burk creme fraiché
1 burk matjesill
½ dl ljus sirap
1 msk senap
½ röd lök
lite gräslök
lite dill

Så här gör du:

Vispa upp grädden, tillsätt creme fraiché, sirap och senap. rör om.
Hacka rödlöken, dillen och gräslöken (jag köpte faktiskt min dill o gräslök fryst o färdighackad!) och häll ned det i gräddblandningen.
Skär upp matjesillen i lagom stora bitar, tillsätt mer dill och gräslök efter smak och ha i allt i röran.
Häll upp i rengjord burk och förvara i kylen. Kom ihåg att kolla datumet på creme fraiché och grädde - så du vet när det går ut...

1 kommentar:

Vad rar du är som lämnar mig en kommentar. Det är kul att få höra vad du tycker och tänker!!
Ha en underbar dag!! Kram!