torsdag 10 januari 2013

Nyttig och god lunch

En superenkel och god lunch är min snabbgratäng.

Receptet går att variera på så vis att man kan enkelt byta ut tillbehören, idag har jag valt Broccoli som tillval.

Grundreceptet är som följer:

Du behöver:
En liten ungsäker form ( jag har en som är perfekt för två pers.)

1 näve pasta - ej makaroner dock - blir int bra helt enkelt.
2 msk smör
2 msk mjöl
1 ½ dll mjölk
½ grönsaks-buljongs-tärning
3 nävar av ditt tillbehör, alt. någon hackad grönsak, räkor, kycklingbitar, You name it.
lite riven ost

Gör så här:
Smält smöret i en kastrull, tillsätt mjölet. Ha i mjölken och buljongstärningen. Voila nu har du en typ av bechémelsås, alt vit sås.  Lägg lite pasta i botten av ugnsformen, på med tillbehör, varva med lite ost o pasta o tillbehör tills det tar slut, alt. du nått kanten. Häll på den vita såsen och avsluta med lite riven ost. In i ugnen på ca 200 grader tills den ser fast och bra ut, ex. 15- 20 min.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vad rar du är som lämnar mig en kommentar. Det är kul att få höra vad du tycker och tänker!!
Ha en underbar dag!! Kram!