fredag 23 augusti 2013

Tips: Tina räkor på ett lätt rätt sätt

Nu är det ju snart dags för den lilla räkmackan, nu när det är fredag och allt.Här i Stockholm har vi ju inte superstor tillgång till färska räkor - så jag köper oftast frysta - för att ta hem och skala. Räkor i lake/vatten/färdigskalade - never!!

Så, här ska ni få mina tips hur jag gör när jag tinar och skalar mina räkor. Maken är ju inte superförtjust i lukten - och ingen vill ju ha de där skalen över halva köket efter skalningen är över, så this is it:

Jag använder mig utav en förlegad tidning, lägger ut räkorna därpå, sprinklar lite havssalt över dem (saltet hjälper dem att tina något snabbare).
Sedan använder jag tidningen som underlag då jag skalar, jag lägger skalen i en hög mitt på tidningen och när allt är färdig skalat, så viker jag bara ihop tidningen och slänger skal och allt :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vad rar du är som lämnar mig en kommentar. Det är kul att få höra vad du tycker och tänker!!
Ha en underbar dag!! Kram!