onsdag 4 februari 2015

Recept: Granola utan kolhydrater

Som ni vet, försöker jag att äta så lite kolhydrater som möjligt utan att det blir tabu.
Jag har inte förbjudit det helt, då det inte funkar på mig, utan jag gör som så att merparten av dagens mål blir utan det.

Därav mitt förra recept på de underbart lördags-goda bananplättarna, vilka ni hittar receptet på --->här<---
Därför följer dagens recept den röda tråden med dagens viktigaste mål, frukost

Kolhydratsfri Granola, bra för ex. LCHF, Paleo och liknande.

Du behöver:
1 dl riven Kokos
1 dl mandlar
1 dl hasselnötter
½ dl sesamfrön
1 dl pumpafrön
2 msk kokosfett/olja
2 tsk kardemumma (eller kanel om man vill)
Gör så här:
Skålla mandlarna och hasselnötterna för att få bort skalet. Hacka dem sedan i bitar (jag gjorde de så stora som fyra bitar på en nöt).
Ha i kokosfettet i en stekpanna och fyll på med frön och nötter dessa ska nu rostas – ha koll så att de inte bränns. När allt rostats, pudra på med den krydda du valt och förvara sedan i en burk med tätslutande lock.

Serveringstips: Jag äter min granola med Yoggis kokos/annanas yoghurt och ett halvt grönt äpple hackat i bitar, supergott!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vad rar du är som lämnar mig en kommentar. Det är kul att få höra vad du tycker och tänker!!
Ha en underbar dag!! Kram!