torsdag 9 april 2015

Hur kan man säga upp sig som förälder?

När slutar man att vara förälder? När barnen fyllt 18? 20? Fått egna barn?

Jag anser att vara förälder är ett heltidsjobb, livet ut.


Man slutar ju inte vara förälder bara för att ens barn nått en viss ålder. Men vid diskussion med andra så kom vi in på en fråga, som även berör mig.

”När barnen flyttat hemifrån då? Kan man ”slappa” lite då då?”
-Nej, anser jag.

Bonusdottern, flyttade till sin pojkvän för ett tag sedan (ni minns, jag skrev hur jag grät floder!)och prövade sina vingar. Hon är tillbaka hemma med jämna mellanrum och sover och blir lite bortskämd.
Det är viktigt särskilt i dagens samhälle där det råder bostadsbrist och hårt arbetsklimat, att ge våra ungdomar den lilla trygghet de kan få. Hos sina föräldrar.

Så självklart, även fast vi flyttar till en helt annan stad, så kommer hon alltid ha ett rum hos oss, för jag tänker då inte säga upp mig som hennes förälder!
Älskar dig lilla hjärtat

*Vill tillägga att jag skriver denna text för att det finns föräldrar där ute, som gör just så som jag påvisat i texten, de "säger upp sig" som förälder, de anser att barnen är stora nog att ta hand om sig själva. Visst absolut ska barnen lära sig att ta ansvar, men en viss trygghet och stöd behöver faktiskt vi alla. Stora som små.*

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vad rar du är som lämnar mig en kommentar. Det är kul att få höra vad du tycker och tänker!!
Ha en underbar dag!! Kram!