tisdag 14 april 2015

Recept: Macaroons

Kärt barn har många namn sägs det ju, men just med macaroons är det nog bara uttalet - och stavningen som är olik.

Mackrons, Macaroon, Macron, Mackaroner


Välj själv ) Jag säger iallafall Macaroons, för jag tycker att det passar sig rätt i munnen - just som de *slurrp*

Macaroons är iallafall en blandning av biskvier och maränger. De ä små luftiga, söta bakverk med en fördelaktig kräm i mitten.
Grundreceptet är enkelt, många väger alla ingredienser, men jag ser det som lite överkurs. Så länge man är noga med vispandet av äggvitan, så följer sig det andra perfekt.

Du behöver:
3 Ägg
1 krm Salt
0,5 dl Strösocker
2 dl Mandelmjöl
3 1/1 dl Florsocker
(till detta hade jag även i 2 msk kakao - men det har man ju ej i grundreceptet)

Gör så här:
Separera ägget gula från vitan. Vispa upp vitan tillsammans med saltet i en skål (här är det extra noga att ni använder en ytterst ren skål, exempelvis en sån där rostfri eller en sån "gammeldags" skål med sån där len hinna inuti). Vispa med elvisp i cirka tio minuter, tills du nästan kan vända på skålen utan att blandningen faller ur. Tillsätt strösockret och rör om.
Sikta mandelmjöl och florsocker. Vänd ner blandningen i äggvispet och rör till en smidig smet.
häll smeten i en spritspåse och spritsa ut "enkronor" på en bakplåtspappers-försedd plåt. Låt det sedan stå i rumsvärme i 30 min. Tänk på att de flyter ut något.
Sätt ugnen på 150° och sätt in plåten i cirka 15 min. Låt de sedan stå och svalna innan du sätter på krämen.

Till chokladkrämen behöver du:
50 g mörk Choklad (helst 70%)
100 g mjukt Smör
1 Äggula

Gör så här:
Smält chokladen i micron eller i vattenbad.Låt svalna. Vispa upp det mjuka smöret och tillsätt chokladen samt äggulan. Låt stå en stund och bred den sedan på macaroonsen :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vad rar du är som lämnar mig en kommentar. Det är kul att få höra vad du tycker och tänker!!
Ha en underbar dag!! Kram!