torsdag 17 september 2015

Bästa tipsen vid tapetsering

Som ni redan vet - håller vi på att renoverar lite här hemma. Målning och tapetsering är vad
som sker just nu och det är mest Maken som står för arbetet (jag hade gärna hjälpt honom, men jag har så ont i axeln  det är dagen sanning).
Maken har iallafall gett mig lite tips runt tapetsering som jag nu kan delge er:)

1. Först och främst se till att ha allt hemma och håll sedan ordning, var sak har sin plats.
2. Dyrt är inte alltid bäst MEN billigt är oftast pest...
3. På bilden ser vi två av de grejer som är helt underbara när man håller på med tapeter, en "avskärningsgrej", varpå vilken man sätter i den övernaturligt stora linjalen och kan då få stöd att skära rakt.
4. Mäta ut rätt mått gör du med en tumstock.
5 . Tapetbord är något som verkligen behövs och så även en roller att rolla på limmet med, en tvättsvamp att rengöra bordet med (jag gjorde rent tapetbordet efter var gång Maken limmat en tapet, på så sätt fick vi inget lim på tapetens framsida -det ger ju annars så fula märken).
6. Sax, rakblad med hållare, tapetskrapa och en pall är sedan saker du bör ha med när du tapetserar och känner du dig osäker, gör et inte.
7. Viktigt är att stänga av all el om det är så att ni ska tapetsera över eluttag osv, komihåg att stänga av elen- eller låt någon annan tapetsera, som är mer kunnig helt enkelt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vad rar du är som lämnar mig en kommentar. Det är kul att få höra vad du tycker och tänker!!
Ha en underbar dag!! Kram!