tisdag 29 december 2015

Nyårsafton med hund

Nyårsafton är nog den värsta dagen på året för många av våra pälsklingar.

Bella är inte så skotträdd och vad gäller lilla Molly,  så vet jag inte ännu hur hon reagerar på smällare och raketer.
Vår älskade Doris,  som inte längre finns med oss (hon dog ju i våras), var superduperrädd.


Så, i vår familj gör vi (och har gjort de senaste fem åren) ett statement under nyår för alla skotträdda pälsklingar där ute. Vi skippar raketer, smällare och bomber.  Istället har vi vackra lyktor och tomtebloss. Lika festligt och väldigt stämningsfullt.
För er som bor i stadens sus och brus, där man inte riktigt kan undkomma ljudet från nyårsraketerna eller ljusen från bomberna,  har jag lite tips.

Allra bäst vore nog att ta in på nåt av de hotell som under nyårsafton håller öppet för just skotträdda hundar, men har man inte möjlighet så kan man göra följande;

Under dagen, ta vovven på långa mysiga promenader, väl inne, sätt på lite cowboyfilmer eller liknande. Bra exempel är Young Guns,  Open range, De skoningslösa eller varför inte Wild West. Där pangas det på bra. Ha gärna lite extra högt, så det sedan dränker ljudet som sker utanför fönstret.  

Vad gäller ljuset från raketerna så kan även det skrämma våra små furbabies, Då kan det vara bra att dra ner persiennerna, dra för gardinerna eller helt enkelt ha helt upptänt där hunden befinner sig.

Sen såklart ska vi inte överdriva och "tycka synd" för mycket,  för då spär vi på rädslan, men självklart så ska våra små pälsklingar få vara med och fira in det nya året, helst utan mediciner.

* måste tillägga att jag inte är för de mediciner som gör vovvarna trötta och nästintill förlamade,  då de knappt kan röra sig, men är lika rädda för det. Usch. Men jag är inte här för att peka med pekfinger åt någon eller bestämma hur andra ska ha det,  jag bara utgår från mig och de mina och vad som funkar för oss.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vad rar du är som lämnar mig en kommentar. Det är kul att få höra vad du tycker och tänker!!
Ha en underbar dag!! Kram!