måndag 25 januari 2016

Rengör ugnen, snabbt enkelt och miljövänligt

Ja som ni säkert förstår hade jag en date med Mr. Sucky tidigare idag. (dammsugaren).
Vi valsade runt här hemma så dammet for sin kos och saker hamnade på sin rätta plats.

Sen var det då dags att rengöra ugnen.

Detta moment brukar vara något som förstör både mitt tålamod och mina naglar, då man använder starka medel och "skiten" sitter fast som bara den!

Så jag kikade lite i mormors små hushålls tips och jag fann där hur man rengör ugnen på bästa vis, utan att få gno som sjutton och skapa repor med ett skinande resultat som dessutom är miljövänligt!


Man tar först ut gallerna och blötlägger dem i badkaret. Låt dem få ligga ca 15 minuter och töm sedan ut det mesta av vattnet (så att du har lite bottenskyla kvar men utan att vattnet rör gallerna). Sprinkla sedan över Bakpulver (jag äääälskar bakpulver) och börja sedan med en sån där svamp med grön hård sida att gnugga bort ”skiten”. Jag lovar att du inte behöver jobba särskilt hårt.

Detsamma gör du med ugnen du blöter ner ugnen, glas och allt, låter vattnet verka en stund och sedan sprinklar du på bakpulvret och efter en stund när det fått jobba litet så gnuggar du bort ”skiten”.

Om du har ”hårt ansatta” delar av din ugn, kan du ju göra en liten smet, sk. Pasta av lite vatten och mycket bakpulver, så du kan smeta in området ordentligt för att sedan gnugga lite mer där.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vad rar du är som lämnar mig en kommentar. Det är kul att få höra vad du tycker och tänker!!
Ha en underbar dag!! Kram!