onsdag 30 maj 2012

I skuggan av ett Olivträd

Härom dagen kom maken hem med ett träd. Ja ett träd, fast i kruka, åh det är så sött, ett litet olivträd.
Dock så började det fälla löv redan efter ett par dagar, så nu har jag planterat om det och läs igenom skötselråden, noga.
Vill ju gärna kunna sitta i dess skugga någon dag. :) *drömmer-mig-bort-till-den-tid-då-vi-skaffat-oss-vår-drömstuga*

Så snäll som jag är delar jag ju gärna skötselråden med er, om ni har några fler, så tas de tacksamt emot!

Skötselråd, Olivträd

Man bör ju tänka på att Olivträdet är ett träd som främst syns vid Medelhavet. Så att använda en sandblandad jord är föredömligt. Under sommaren vill det gärna stå soligt och varmt, vattna rikligt och låt det torka upp emellan vattningarna.
Gödsla räcker det att göra ca en gång i månaden.
På vinterhalvåret står trädet gärna svalt och i lä, med en cirka temperatur på 10 grader, så här är det bra med ett uterum eller kanske ett garage med fönster. Vattna endast med någon liten skvätt i veckan, här behövs ingen gödsling.
På hösten kan du beskära trädet, då får du mer blommor på våren.
Efter ett par år plockar du bort de största blomklasarna och kan då vänta dig goda smarriga oliver. Men som sagt , det tar ett par år.
*Längtar*

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vad rar du är som lämnar mig en kommentar. Det är kul att få höra vad du tycker och tänker!!
Ha en underbar dag!! Kram!