torsdag 13 december 2012

Underbara Lucia, varför vi firar Lucia

Sveriges Lucia 2012
Amanda Carlshamre, från Skara
här tillsammans med sina tärnor
"Så mörk är natten i midvintertid.
Men se, då nalkas Lucia.
Hon kommer, den goda, med ljuset hit.
Hon kommer med hälsning om julefrid.
Hon kommer med ljus i sin krona."

En dag som jag älskar är Lucia. Man kan ha glitter i håret och man får fika mitt på dagen, med bulle OCH kaka. Har man tur kommer ett tåg av ljus och sång. helmys.

Då jag gick i musikklass var denna dag och de närliggande, de mest hektiska dagarna på året, men jag älskade det!

Men nu då jag blitt nåt år äldre jaja, några år då, inte ska man hänga upp sig på petitesser!, så ville Sonen veta vad Luciafirandet kom från, varför vi firar. Så vart jag ju tvungen att be min vän google om hjälp, hehe, så här vart mitt svar:

Lucia firandet har sina rötter låång låångt bakåt i tiden, redan vid medeltiden ansåg man denna dag som den mörkaste dagen på året och nu fick man kalla årstiden för Midvintern, precis som man kalla midsommarafton för just det. Man försökte därför se till att alla julförberedelser var klara innan den 13:e December.
Denna dag och natt var nämligen övernaturliga krafter i farten och gjorde så att till och med djuren kunde prata.
Det var även på luciadagen man slaktade julgrisen.
Sedan kunde man fira detta genom att äta och dricka lite extra.

Själva Lucia, vår vackra vinterikon som för mig står för ljus (så även inom latin, fast då stavas det lux) har rötterna i skyddhelgonet Lucia från Syrakusa, som var en kvinna som dog på 300-talet. Hon är en av de få helgon vi har i den protestantiska tron och hennes helgonnamn är då Sankta Lucia.

Firandet utav Lucia, har vi haft sedan tidigt 1900-tal och jag tycker att det är en helt underbar tradition.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vad rar du är som lämnar mig en kommentar. Det är kul att få höra vad du tycker och tänker!!
Ha en underbar dag!! Kram!