söndag 3 mars 2013

Nu blir det andra bullar!!

Idag skulle jag ha bakat kardemummabullar. Men gästerna kom tidigare och jag hann inte riktigt med det momentet där man smörar-sockrar-kanelar-rullar och skär.
Så jag kom då på att jag för ett tag sedan såg hur man gjorde sk. MonkeyBread.
Det påminner ju om bullreceptet så jag gjorde enligt mitt recept med ingredienserna (eftersom det reda var klart) sedan fortsatte jag med MB´s sätt. Så här gick det till :)

Du behöver:

25 g jäst
100 g smör
1 dl socker
7 dl vetemjöl
1 1/4 dl mjölk
1 ägg + 1 äggula
4 tsk kardemumma

"extra till formbullarna"
100 g smör
½ dl socker
3 tsk kanel eller kardemumma

glasyr:
lite mjölk
florsocker

Börja med att smälta smöret i en kopp i micron, blir det lite för hett än fingervarmt, häll på mjölken. Häll smörblandningen i en degbunke, smula ner jästen och i med 1 dl socker.Rör ut jästen i blandningen.
Tillsätt kardemumma och ägg, blanda. Tillsätt mjöl och knåda till en följsam deg. Låt nu jäsa i 1 timme.

MB-momentet:
När nu degen jäst klart tar du småbitar och rullar til lsmå bollar, som golfbollar typ. Smält smöret i en kopp i micron och doppa bollarna i smöret. Lägg ner bollarna i en form med löstagbar kant. Det gör inget om det blir som så att några bollar kommer på varandra.Strö över socker (den ½ dl) och den krydda du valt. Låt jäsa i ca 30 min. In i ugnen på 175° i ca 35 min. Känn efter med en testpinne :)
Blanda sedan ihop mjölken med florsocker, när blandningen är som filmjölk - strilar du den över kakan då denne kommit ut ur ugnen och svalnat.

Detta är perfekt då man har gäster, för man behöver inte sependera mycket tid i köket, en ljuvlig doft sprider sig i huset och det blir supergott till fikat!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vad rar du är som lämnar mig en kommentar. Det är kul att få höra vad du tycker och tänker!!
Ha en underbar dag!! Kram!