torsdag 19 september 2013

Recept: Kanderade Äpplen

Mums mums mums, älskar att det just nu är skördetider och med det riktigt billiga äpplen i affären, eller i trädgården...Idag har jag bakat lite med äpplen, så jag tänkte faktiskt dela med mig utav två recept på raken här :)

Det ena är det som följer i detta inlägg, kanderade äpplen, man ser oftast det till jul tycker jag, men det är la inte fel att ha det lite då och då.
Vill man ha mer än själva "kanderingen" så kan man ju välja att rulla äpplet i hackade valnötter, mandel eller kokos, strössel är oxå gott :)

Det här behöver du för själva kanderingen:
2 msk vit eller ljus sirap
2 dl socker
1 ½ dl vatten
4 äpplen
4 pinnar exempelvis grillpinnar
samt de tillbehör du kan tänkas vilja ha på kanderingen (jag körde a la naturell)

Så här gör du:
Ha vatten, sirap och socker i en kastrull, låt sjuda tills det att det får en gyllene färg ( det tar en stund för först måste typ vattnet koka bort) se till att röra ofta, så det inte bränner fast.
Under tiden kan du tvätta äpplena och sedan ersätta äpplets egna pinne med en pinne du har, ex, grillspett eller liknande.
När sockerblandningen fått en gyllene färg så kan du ta ett äpple och doppa ner det i socker-röran och vända runt det lite ställ sedan äpplet på bakplåtspapper för att torka, - alternativt att du ställer äpplet där först för att sedan hälla över sockret över äpplet med hjälp av en sked.
När de sedan har sockret på, så kan man rulla dem i det tillbehöret man vill ha på, men man måste vara snabb, det svalnar och torkar fort.

TÄNK PÅ att det är väldigt varmt när du gör detta, jag själv brände pekfingret under denna tillagning...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vad rar du är som lämnar mig en kommentar. Det är kul att få höra vad du tycker och tänker!!
Ha en underbar dag!! Kram!