lördag 28 december 2013

Recept: Krämig Skaldjurspasta

Nä nu är jag iallafall lite trött på julmaten.
Kylen är fortfarande proppfull av sill, lax, skinka och tillbehör som ska ätas.
en jag måste få en paus.

Så rakt emot vad julhelgen bjuder på kör jag på skaldjurs baserade rätter inför nyår.

Här får ni ett gott, snabbt och enkelt (precis som vanligt)recept på en krämig skaldjurs pasta.
Du behöver:
Skaldjursmix 400 g (jag köper den Ica har i vakuumförpackning, cirka 40:-, då får jag bläckfiskringar, musslor och räkor)
2 tsk hackad chili (finns färdighackad chili i liten förpackning i frysdisken)
1 tsk hakad vitlök (cirka 2 klyftor eller som ovan - förpackning i frysdisken)
2 msk mjöl
1 ½ dl vitt vin
1 dl grädde
½ fiskbuljongtärning
1 msk hummer fond
lite smör
till servering:
Pasta (kokad och klar till fyra personer)

Gör så är:
ha i en klick smör i en kastrull alt. stekpanna med hög kant. Fräs upp chili och  vitlök,pudra över lite mjöl och häll på vinet och ha i buljongtärningen.
Häll i grädden och fonden, sist men inte minst har du i skaldjuren.
Lägg upp pasta i tallriken, häll över skaldjurssåsen . Jag serverade även med några bönstjälkar, men det är mest efter tycke och smak.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vad rar du är som lämnar mig en kommentar. Det är kul att få höra vad du tycker och tänker!!
Ha en underbar dag!! Kram!