torsdag 12 december 2013

Recept: Pulled Pork - det bästa receptet!!


Pulled Pork, en god middag med lite arbete

Jag förstår trenden med Pulled Pork! Oj så gott!!Och med så lite jobb t, hinner man  ju med att göra både det ena och det andra då köttet gottar sig i ugnen.
SÅ, nu när jag har testat mig fram i denna djungel utav olika recept, ska ni få mitt, sammanfattade recept - som är supergott!

Du behöver:
1,5 kg kött, helst typ fläskkarré, men det går bra med nästan vilket fläsk eller nötkött som helst
2 tsk provencalkryddor (jag tar från min lilla kartong med hackade kryddor som jag förvarar i frysen)
1 msk hackade jalapenos och 2 msk av inläggnings-skyn från jalapenos-arna
soya
3 vitlöksklyftor
peppar
salt

Till marinaden:
1 dl ketchup
2 vitlöksklyftor
lite tabasco
1 msk olivolja
2 msk grillolja/ grillmarinad
salt
peppar

Så här gör du:
Det jag helst gör är att ta fram köttet som fryst, men om det redan är tinat kan du ju även göra som så här:
Pressa vitlöken och häll sedan över alla ingredienser på köttet, massera sedan in det i köttet, det är extra bra om du tar en gaffel och "pickar" köttet, så smakerna går in ordentligt. Här kan man även göra som man gör då man gör en stek, man gör små hål och stoppar in lite ingredienser just där.
Sätt in köttet i kylen under plast till köttet tinat alternativt i två timmar så ingredienserna fått tränga in i köttet.
Dagen för middagen:
Dagen efter (så här gör jag iallafall, låter alltså köttet gotta sig i kylen och ta till sig kryddorna under natten då köttet tinar) sätter jag köttet i en ugnssäker form, ställer in denne i ugnen på 125° och låter köttet stå i 6 tim.
Efter 6 timmar är det dags att blanda ihop ingredienserna från marinaden, pensla på detta och låta köttet stå ytterligare 2 timmar.

Servera med ugnsrostade grönsaker och potatisskivor och gör gärna sås på skyn som blir kvar i ugnsformen!
(recept på detta här)
recept på inlagda jalapenos finner ni om ni klickar här

1 kommentar:

  1. Pulled pork är sååå gott! Sambon gör det emellanåt och jag blir aldrig besviken :)

    SvaraRadera

Vad rar du är som lämnar mig en kommentar. Det är kul att få höra vad du tycker och tänker!!
Ha en underbar dag!! Kram!