lördag 17 maj 2014

Recept; Maräng och Vaniljsmörkräms bakelser

För ett tag sedan såg jag på Halvåtta hos mig och det var då en efterrätt som fick tio poäng utav alla. Då kände ju jag att det där måste jag testa... Där hette den Ricecrispies-Pavlova med vaniljsmörkräm.
Men då jag har döpt om den så har jag även ändrat receptet något :)

Detta är mina Efterrätt Frestelser:

Du behöver:
2 ägg (där du delar upp dem i vita/gula då de ska användas i olika moment)
1 dl socker
Frön från ½ vaniljstång
2 dl rice crispies

För Vaniljsmörkrämen behöver du:
gulorna från ovanstående..
½ dl socker
½ msk vetemjöl
1 dl socker
50 g smör
1 tsk vaniljsocker
Fröna från ½ vaniljstång

Garnera med vispad grädde, hallon eller hyvlad mörk choklad.

Gör så här:
Börja med bottnarna, vispa äggvitan, sockret och vaniljfröna till ett hårt skum. Med elvisp får man med säkerhet stå i 20 min och vispa, när man vänder skålen upp-och-ner ska marängen stanna i skålen.
Blanda i rice cripies och klicka sedan ut på bakplåtspapper på en förvärmd plåt. In i ugnen på 125° i 50 minuter.
Under tiden kan du göra vanilijsmörkrämen.
Blanda alla ingredienser i en kastrull och låt sjuda ihop tills krämen tjocknat. Förvara den i kylen. Obs, låt den ej  koka...

1 kommentar:

Vad rar du är som lämnar mig en kommentar. Det är kul att få höra vad du tycker och tänker!!
Ha en underbar dag!! Kram!